SpanjeVandaag
Een informatieve podcast boordevol nieuwsitems en achtergrondverhalen over het leven in Spanje. De meeste afleveringen duren minder dan 5 minuten en bieden je een helder overzicht van het actuele nieuws, aangevuld met verdiepende informatie over cultuur, samenleving, tradities en het dagelijkse leven in Spanje. Perfect voor iedereen die geïnteresseerd is in Spanje of er woont, werkt of op vakantie gaat.
Voor meer nieuws en achtergrondinformatie over Spanje, bezoek onze website www.spanjevandaag.com
SpanjeVandaag
Spaanse autokeuring ITV uitgelegd
Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.
De autokeuring – een onderwerp dat misschien niet direct opwinding oproept, maar voor Nederlanders en Belgen die in Spanje wonen of overwegen te verhuizen, is het essentiële kennis. In deze boeiende aflevering nemen Remco en Mirjam je mee in de wereld van de Spaanse ITV (uitgesproken als "ITUBE"), het Spaanse equivalent van de Nederlandse APK.
Wat direct opvalt is het complexe keuringsschema dat Spanje hanteert. Anders dan het Nederlandse systeem, varieert de keuringsfrequentie hier sterk afhankelijk van het type voertuig en de leeftijd. Personenauto's moeten pas vanaf het vierde jaar gekeurd worden, scooters vanaf het derde, en na tien jaar moet je plotseling jaarlijks langs komen. We bespreken alle ins en outs van deze regels en waarom die gekleurde sticker op je voorruit zo cruciaal is.
Het meest intrigerende aspect van de Spaanse autokeuring is wellicht het proces zelf. Waar je in Nederland je auto vaak afgeeft en later weer ophaalt, ben je bij de Spaanse ITV actief betrokken. Je rijdt zelf de auto op de rollenbank, bedient de lichten en claxon, en ervaart het spannende moment waarop de remmen worden getest. We delen praktische tips zoals het maken van vroege afspraken om wachttijden te vermijden en het nut van een pre-ITV controle bij je lokale garage. Luister ook naar wat er gebeurt als je auto wordt afgekeurd – van kleine gebreken tot ernstige problemen die kunnen leiden tot definitieve afkeuring.
Heb je een vraag of ervaring met de Spaanse autokeuring? Deel het in de reacties of stuur ons een bericht – we horen graag van je!
Volg ons op Facebook, Instagram, X, WhatsApp, Threads, BlueSky, LinkedIn, TikTok en YouTube en schrijf je in voor de GRATIS dagelijkse nieuwsbrief. Vind alle links hier: spanjevandaag.start.page
De informatie in deze podcasts komt uit onze eigen artikelen en wordt via AI omgezet in audio, om tijd en kosten te besparen.
Welkom bij een nieuwe aflevering van de podcast van Spanje Vandaag . Ik ben Remco .
Speaker 2En ik ben Mirjam . Leuk , dat je weer luistert .
Speaker 1Vandaag gaan we het hebben over iets , waar veel Nederlanders en Belgen , die in Spanje wonen , mee te maken krijgen De Spaanse autokuring , oftewel de ITV , uitgesproken in het Spaans als ITUBE .
Speaker 2Ah , de ITUBE . Dat is toch een beetje de Spaanse versie van de Nederlandse APK hè Precies .
Speaker 1Veel mensen kennen het misschien nog niet , maar als je een voertuig met een Spaans kenteken hebt , of het nu een auto , scooter , motor of zelfs een caravan is , dan moet je er op een gegeven moment aan geloven .
Speaker 2Het is verplicht voor zo'n beetje alles , wat hier de weg op gaat , en zijn de regels een beetje hetzelfde als in Nederland , want ik weet , dat je in Nederland vaak elk jaar moet .
Speaker 1Nou , dat verschilt hier wel een beetje . Voor personenauto's is het bijvoorbeeld zo , dat je pas vanaf het vierde jaar naar de eerste inschrijving , naar de keuring hoeft , en dan tot het tiende jaar is het om de twee jaar .
Speaker 2Maar na tien jaar moet je ineens wel elk jaar . Oh , dus , als je een oudere auto hebt , dan ben je toch weer jaarlijks aan de beurt . En hoe zit dat met scooters en motoren ? Die zijn vaak lichter en rijden anders .
Speaker 1Voor scooters is het vanaf het derde jaar en motoren vanaf het vierde jaar . Commerciële voertuigen en sommige busjes hebben weer andere schema's . Die moeten na tien jaar zelfs elke zes maanden . Kampeerauto's bijvoorbeeld , die moeten vanaf zes jaar elke twee jaar . Het is een hele waslijst eigenlijk .
Speaker 2Jeetje , dat is wel iets , om rekening mee te houden , als je hier een voertuig koopt of importeert , en ik neem aan , dat het ook verplicht is , om een bewijs van de keuring zichtbaar te hebben , die sticker in de rechterbovenhoek op de voorruit , toch .
Speaker 1Absoluut . dat is echt cruciaal . Die sticker , die elk jaar een andere kleur heeft , moet duidelijk zichtbaar zijn op je voorruit Of op de vooras bij scooters en motoren . Als de politie je aanhoudt , is dat vaak het eerste , waar ze naar kijken . En als je ITV verlopen is , of je hebt hem niet , dan kun je flinke boetes verwachten . Dat wil je echt niet .
Speaker 2Nee , dat lijkt me duidelijk . Ik hoor ook wel eens , dat mensen hier hun auto eerst naar een garage brengen voor een soort pre-ITV controle . Doe jij dat ook ?
Speaker 1Ja , dat is heel gebruikelijk , dat doen heel veel mensen , ook ik . Dan controleert een monteur de auto , alsof het al de echte keuring is . Zo kunnen eventuele problemen vooraf worden opgelost of gerepareerd . Dat scheelt een hoop gedoe en voorkomt , dat je bij de ITV zelf wordt afgekeurd en later moet terugkomen . Dat klinkt slim .
Speaker 1Ik heb ook gehoord , dat het proces bij de ITV zelf behoorlijk bijzonder kan zijn , dat je er echt bij blijft en dat het een soort lopende bandwerk is . Dat klopt helemaal . Het begint eigenlijk online . Je moet eerst een aftracht maken via een speciale website . Dat is gelukkig redelijk eenvoudig . Je vult je kenteken in , kiest een station en een datum en tijd . Ik probeer altijd , ochtends vroeg te gaan , dan is het vaak een stuk rustiger . Je krijgt dan ook herinneringen via e-mail en sms , wat wel handig is .
Speaker 2En dan de dag zelf . Hoe gaat dat in z'n werk ?
Speaker 1Je meldt je bij de administratie met je autopapieren . Vroeger moest je ook je verzekeringspapieren meenemen , maar dat is tegenwoordig gekoppeld , dus dat checken ze direct . Geen verzekering , dan hoef je niet verder te gaan , dan is het al klaar .
Speaker 2Oh , dus geen gedoe met papieren , die je kwijt bent .
Speaker 1Dat is dan weer handig Precies . Daarna betaal je de kosten , die overigens behoorlijk kunnen verschillen per regio en zelfs per provincie .
Speaker 2Dieselauto's zijn vol vaak duurder dan benzineauto's , en dan krijg je een map en wordt er verteld , waar je naartoe moet , en dat is dan vaak eerst die milieu of vervuilingscheck toch .
Speaker 1Ja , voor dieselmotoren , scooters en motoren ga je eerst naar de medioambientaal of boxed contaminatie . Ze meten dan de uitlaatgassen en controleren het oliepeil . Ze doen een meetstang in de uitlaat en geven vol gas . Dat ziet er altijd een beetje grappig uit , maar het is serieus werk .
Speaker 2Ik zie het voor me , haha , en daarna het echte werk .
Speaker 1Precies . Daarna is het wachten op je beurt voor de hoofdkeuring . Dat kan soms even duren , zelfs met een afspraak . Geduld is echt een schone zaak hier . Als je eenmaal in de beurt bent , begint de inspecteur met de visuele controle Kentekenplaten , banden , bumpers , autogordels , dat soort dingen . En dan stap je de auto in en moet je de lichten aanzetten , ruiten , sproeien , ruitenwissers , klakson . Soms doet de inspecteur het , soms moet je het zelf doen .
Speaker 2En de remmen . Dat is ook zo'n spannend moment , hè . Dan zet je de auto op van die rollenbanken .
Speaker 1Ja , zeker . Eerst de voorwielen dan de achterwielen . Je moet langzaam de remmen indrukken , terwijl de banden draaien , totdat de auto bijna van de bank schiet , en voor de handrem doe je het nog een keer met de achterwielen . Daarna volgt de ophangingstest , waarbij ze onder de auto kijken en de auto op een trillplaats zetten . Je moet het stuur heen en weer bewegen en ook nog een keer remmen . Het is echt een heel stappenplan .
Speaker 2Dus je bent er constant bij betrokken . Dat is wel anders dan in Nederland , waar je de auto vaak gewoon afgeeft en later weer ophoudt .
Speaker 1Inderdaad , je loodt echt mee met het proces . Als alles goed is , dan is het eindelijk zover . Je oude sticker wordt van je vooruit gekrapt , en er komt een gloednieuwe sticker op . Dat is altijd een fijn moment .
Speaker 2Dat geloof ik meteen . Maar wat als je auto wordt afgekeurd ? Dat kan toch ook gebeuren .
Speaker 1Ja , helaas wel . Er zijn verschillende gradaties . Je hebt defecto leven . Dat is een klein gebek . Je krijgt dan wel een sticker , en de auto is in principe goedgekeurd , maar je moet het zo snel mogelijk oplossen . Er voelt geen boete , als de politie je aanhoudt , maar het staat wel op je papieren .
Speaker 2En als het erger is .
Speaker 1Dan heb je desfavorable , het voertuig is dan afgekeurd , en je hebt 60 dagen de tijd , om de problemen te repareren en terug te komen voor een herkeuring . Doe je dat binnen 15 dagen , dan betaal je zelfs maar 30% van de prijs voor de herkeuring . Maar kom je na 60 dagen niet terug , dan wordt je auto uitgeschreven bij de verkeersdienst Oef dat is wel serieus . Ja , en dan is er nog negativa . Dat betekent , dat het voertuig definitief is afgekeurd vanwege te grote gebreken . Dan mag je er echt niet middenweg op en moet er zelfs een sleepaag komen .
Speaker 2Gelukkig gebeurt dat niet zo vaak Gelukkig , maar Dus al met al een heel proces . Die Spaanse ITV Goed , om te weten , wat je kunt verwachten .
Speaker 1Zeker weten . Het is even wennen , maar als je eenmaal weet , hoe het werkt , valt het mee . Vooral het geduld is belangrijk En die vroege afspraak , mirjam , die vroege afspraak .
Speaker 2Absoluut Een goede tip voor iedereen , die de ITV nog voor de .